Хто: ректор Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського.
Співпраця з Британською Радою: участь у програмах “Шкільний учитель нового покоління” (2013), “Англійська мов для університетів” (з 2015)
З вересня 2016 року Вінницький педуніверситет почав упровадження Нової методики навчання англійської мови, розробленої експертною групою українських викладачів під керівництвом експертів Британської Ради — під проводом ректора Наталії Лазаренко. У той навчальний рік 28 студентів другого курсу почали вивчати цю дисципліну за новою програмою — з 5 викладачами, які пройшли попередню підготовку Шкіл професійної майстерності Британської Ради в Україні. У наступному році до пілотного проекту приєдналася нова група другокурсників та ще два викладачі, розповідає вона. Моніторинг з боку експертів як Британської Ради, так і інших вишів, показав ефективність нової методики.
Як справжній педагог, ректор вважає, що має вчитися все життя, тому зі співпраці з Британською Радою вона намагається почерпнути все, що може знадобитися на освітянській ниві та взагалі у житті.
“Коли ми розпочинали проект у нашому університеті, я зацікавилась власне Програмою, в чому саме полягав її інноваційний характер — і знайшла там багато цікавого, що могло би бути імплементованим у підготовці студентів будь-якої спеціальності нашого університету, адже це європейський досвід”, — розповідає Наталія. — “Мене особисто як фахівця з методики викладання української мови, наприклад, надзвичайно цікавить тема міжмовної інтерференції, що вивчається у рамках Нової Програми з методики викладання англійської мови.”
Крім того, модуль з психологічних аспектів вивчення мови з пілотної Програми теж надзвичайно важливий, адже такі фактори, як тривожність, самооцінка, психологічний бар’єр здатні звести нанівець всі зусилля вчителя, який недооцінює їх роль, зауважує вона. “Емоційний інтелект” — здатність усвідомлювати свій власний емоційний стан і стан учнів та вибудовувати продуктивні стосунки, що є запорукою успіху при роботі з людьми – це не природжений талант. Його можна й потрібно розвивати впродовж життя”.
Співпраця з Британською Радою, без сумніву, є корисною для всього Університету, наголошує Лазаренко. За її словами, це, перш за все, осучаснення освітнього процесу не тільки на факультеті іноземних мов, але й в усьому університеті – європейські підходи до навчання студентів, модернізація модулів, що відповідають вимогам сьогодення – все це робить університет конкурентоспроможним на освітянській ниві України та допомагає йому йти в ногу з часом. “Наприклад, така важлива тема, як “Навчання дітей з особливими освітніми потребами”, що входить до Нової Програми, перегукується з одним із пріоритетних завдань Нової української школи — формуванням інклюзивного освітнього середовища, якому наш університет приділяє надзвичайну увагу. В нас відкрита спеціальність “Інклюзивна освіта”, ми тісно співпрацюємо з місцевими та обласними організаціями та установами з питань інклюзивної освіти. Введення освітніх компонентів, таких як “Неперервний професійний розвиток” та “Автономія учня”, готують наших студентів до роботи у школі 21 століття за оновленими програмами та в умовах збільшення автономії учителя й учнів”.
Лазаренко вважає співпрацю з Британською Радою потужною та якісною. “Невипадково ми такі наполегливі в приєднанні до її “Програми розвитку лідерського потенціалу університетів України 2015-2018”, оскільки ефективність для університету є безумовною – нові знання, підходи та потенціал тільки покращать роботу нашого славетного університету, піднімуть його на новий кшталт в освітньому просторі України.”
Наталія каже, що особисто для неї як людини, яка належить до покоління, що виросло в часи «залізної завіси», коли особистих контактів з представниками інших культур було обмаль, а враження про інші народи складалося переважно зі стереотипних уявлень – така співпраця є дуже важливою. Завдяки їй вона сприймає Велику Британію як надійного партнера, а британських колег як високопрофесійних, відкритих до діалогу та співпраці фахівців.