«Ой, зараз-зараз згадаю»… «як же це буде»… «я ж пам’ятаю»… Такі звуки викладачі мови чують щодня. Мені як вчителю завжди приємно спостерігати, як студенти вивчають нові слова, а потім використовують їх під час говоріння чи письма. Задоволення від цього отримують і викладач, і студент. Але радість зникає, коли ви повертаєтеся до обговорення тієї ж теми тижні чотири потому. Ви нагадуєте студентам про певне слово, яке вони вже бачили, – і стикаєтеся або з наведеною вище реакцією посиленого пригадування, або, що ще гірше, виразом повної порожнечі в очах. Успіх від вивчення нових слів та виразів без повторення насправді короткостроковий. Якщо ж ви справді хочете поліпшити свій рівень, у пригоді вам стануть декілька технік, які дійсно допоможуть утримати вивчені слова в пам’яті.
1. Мозковий штурм. Розподілення слів за категоріями, може, і не найприродніший спосіб їх вивчення, проте він дуже дієвий, якщо ми говоримо про повторення. Студентам зазвичай набагато простіше відповісти на питання «які слова, пов’язані з темою «фінанси», я знаю», ніж на питання «які слова я вивчив минулого місяця». Процедура дуже проста: виберіть категорію, а потім дайте собі 90 секунд, щоб пригадати слова та вирази, пов’язані з цією темою. Тобто категорія «комп’ютери» дасть мені: «зберегти», «видалити», «файл», «таблиця» тощо). Цю вправу можна виконувати самостійно або влаштувавши змагання з друзями. Своїм студентам високих рівнів я раджу додавати бонусні бали за особливо складні слова. Потрібні ідеї для тематичних категорій? Тут ви можете подивитися, за якими темами можна розподілити слова.
2. Ментальні карти. Це один зі способів піти трохи далі, ніж просто пригадування слів, та подумати про різні рівні кожної з категорій. Все, що вам потрібно зробити, – обрати тему, записати її в центральному колі, а потім дати своїй думці волю, розбиваючи слова, що спадають на думку, на види та підвиди. Наприклад, якщо ми говоримо про частини тіла, спершу я можу виділити такі базові елементи, як голова, ноги, руки, тулуб. Потім можу розділити кожен із цих елементів на підкатегорії, а потім і ці підкатегорії також розділити на декілька ще менших. Ви будете здивовані обсягом свого словникового запасу з різних тем. Карти можна створювати на папері або скористатися функцією Smart Art у програмі Word на планшеті. В іншому разі ви можете використати одну з багатьох безкоштовних програм чи сайтів для створення ментальних карт.
3. Додатки для вивчення мов. На сьогодні існує безліч додатків, кожен з яких має свої переваги. Anki, Memrise та Quizlet справді допомогли деяким моїм студентам, особливо тим, які були на невисоких рівнях. Проте якщо ми говоримо про повторення, більшість викладачів, певно, погодяться, що чільне місце серед таких додатків посідає Kahoot. Зайдіть на сайт зі свого комп’ютера та знайдіть «кахут» на тему, яку хочете повторити. Питання з варіантами відповідей з’являться на вашому комп’ютері. Ці ж варіанти з’являться на екрані вашого мобільного, тепер все, що вам треба зробити, – вибрати правильну відповідь. Можливість обирати відповіді з мобільного телефона означає, що студенти можуть змагатися з друзями під час дійсно веселої інтерактивної мобільної гри. Хоча грати в неї можна й самостійно, змагаючись зі своїм попереднім результатом. Якщо ви хочете повторити якісь певні слова, ви можете створити власний «кахут», написавши свої завдання. Або, якщо не хочете витрачати часу, просто пошукайте відповідну категорію слів, і ви знайдете вже готові добірки питань. Застереження: викликає звикання як у дітей, так і в дорослих.
4. Головоломки. Неважливо, любите ви розгадувати кросворди на останній сторінці газети чи ні, з тим, що головоломки – прекрасний спосіб потренувати свою пам’ять, не посперечаєшся. Розв’язуючи їх, ми також мислимо про лексику в категоріях. Для підготовки до іспитів Кембрідж розробив чудову добірку головоломок у форматі PDF на безліч тем від мистецтва до спорту і багатьма іншими між ними. Роздрукуйте її – і ви точно матимете чим зайнятися найближчі декілька тижнів.
Якщо вам не подобається працювати з роздрукованими матеріалами, в мережі є численні вправи на пошук слів.
Наприклад, на сайті TheWordSearch лексику організовано за темами (тільки намагайтеся не підглядати в ключові слова, поки не зробите вправу!)
А на сайті Британської Ради ви можете повправлятися в співставленні слів та картинок, щоб переконатися, що ви справді знаєте точне значення слів, які вивчили.
5. Переклад. Студенти більш високих рівнів можуть повторити матеріал та протестувати свої знання, перекладаючи онлайн-доповіді та пісні. У TED.com є функція пошуку за темою, застосувавши яку, можна знайти доповіді на найрізноманітніші теми.
Уявімо, що я хочу повторити слова, пов'язані з розвитком технологій. Я знаходжу цю тему і обираю, скажімо, чудову презентацію Цзябао Ліо «Мистецтво, що показує, як технологія утворює реальність». Я клікаю на кнопку «субтитри» і вибираю субтитри українською, а потім перекладаю англійською окремі абзаци. Після завершення перекладу я прослуховую оригінал, щоб подивитися, чи більш-менш збігається з ним мій переклад.
Не любите TED talks? Тоді спробуйте робити те ж саме з піснями. Просто оберіть пісню, пов’язану з матеріалом, який ви хочете повторити, а потім знайдіть текст у перекладі українською на одному з численних сайтів (наприклад, на ось цьому). Перекладіть, а потім послухайте пісню на ютубі, щоб переконатися, що ви правильно її переклали. Це веселий спосіб, який до того ж гарантує, що нові слова та вирази закарбуються у вашій пам’яті назавжди.
6. Малюйте. Навіть якщо ви такий собі художник, створення малюнків до слів та ідіоматичних виразів може бути чудовим способом закріпити їх. Варто лише загуглити «ілюстровані ідіоми», і ви отримаєте безліч прикладів для натхнення.
Замість того, щоб сидіти і запам’ятовувати довгі списки слів та виразів, виберіть ті, які ви справді хотіли б запам’ятати та намалюйте прості малюнки. Не пишіть саме слово / вираз на малюнку, щоб наступного разу, коли ви його побачите, вам потрібно було згадати лексику, пов’язану з ним. Можете скористатись ось таким сайтом для створення простих скетчів онлайн, щоб мати можливість зберегти малюнок та повернутися до нього під час наступного заняття.
Який би спосіб повторення слів ви не обрали, намагайтеся обирати ті, які вам подобаються. Дехто з експертів стверджує, що ми маємо побачити чи почути слово 40 разів (так, 40!) до того, як ми його запам’ятаємо. А у кого є для цього час? Отже, повторюєте ви лексику за допомогою пісень, додатків чи малюнків, зробіть своє повторення настільки веселим та захопливим, наскільки це можливо, і ви побачите, що засвоєння англійської відбувається набагато швидше.