Про проєкт

Метою проєкту English and New Competencies for Ukrainian Reformed School Education (ENCOURSE) є підтримка вчителів англійської мови у впровадженні вимог реформи Нової української школи (НУШ) та застосуванні нових стандартів профільної середньої школи, які стосуються навичок медіації у викладанні та навчанні англійської мови, як іноземної.

Роль Британської Ради

Реформа старшої школи є завершальним етапом масштабної освітньої реформи НУШ, яку Британська Рада підтримує з 2018 року.

Ми долучилися і разом з нашими партнерами підготували 17 000 вчителів англійської мови початкової школи у 2018 році. У 2021-2024 роках понад 12 000 вчителів англійської мови базової середньої школи пройшли курси професійного розвитку на платформі Британської Ради Online Teaching Community ( OTC).

Зміст курсу ґрунтується на поєднанні медіаційних компетенцій, особистісно-орієнтованого та комунікативного навчання і передбачає широкі можливості для навчання та розвитку, практики та рефлексії.

Фактично, учні відіграють активну роль у навчанні вчителів на цьому курсі. На певних етапах курсу учні залучаються до проведення занять у своїх класах, експериментують та отримують новий навчальний досвід, що, в свою чергу, допомагає вчителям краще рефлексувати та вдосконалюватися.

Впровадження

Британська Рада пілотувала курс у листопаді 2024 року з двома групами вчителів з Дніпра та Вінниці. За результатами пілотування курс був позитивно сприйнятий як вчителями, так і їхніми учнями.

З часу проведення пілоту Британська Рада вже провела ENCOURSE для майже 400  вчителів.  Навчання відбувалося як очно, так і онлайн, залежно від безпекової ситуації в регіоні, і було розділене на дві когорти, проведені в лютому-березні та квітні-травні 2025 року відповідно.

Навчання майстер-тренерів для підготовки майбутніх тренерів та учасників проєкту ENCOURSE Жовтень, 2024

Навчання тренерів для викладання курсу ENCOURSE вчителям англійської мови

Листопад, 2024

Круглий стіл: «Професійний розвиток вчителів: професійна взаємодія та розвиток нових компетенцій»
Презентація проєкту.
Зустріч з МОН, ректорами та методистами ОІППО

Листопад, 2024

Пілотування курсу ENCOURSE у Вінницькій та Дніпропетровській областях (очно та онлайн)

Листопад – грудень, 2024
Когорта 1 (18 регіонів України представлено) Лютий – березень, 2025

Проведення семінару-практикуму в рамках проєкту ENCOURSE для методистів ОІППО

Березень, 2025
Когорта 2 (18 регіонів України представлено) Квітень-травень, 2025

Професійна майстерня з медіації за програмою курсу ENCOURSE на освітньому фесті «Вчителі майбутнього»

Червень, 2025

Проведення чотириденного семінару-практикуму для тренерів проєкту ENCOURSE з метою поглиблення знань та навичок

Серпень, 2025
Когорта 3 (25 регіонів України представлено) Жовтень – Листопад 2025
Когорта 4 Січень- Лютий 2026

  • The course used real, practical tasks to help teachers practice mediation. For example, they worked on activities such as amplifying, streamlining texts, adapting language, and collaborating in groups, etc. The course successfully addressed a gap many teachers face today – helping them respond to the growing need for developing mediation skills in their students. (Liudmyla, Kyiv)
  • The topics met the needs of teachers, they were eager to learn more about TBL lesson planning and deepen their knowledge on formative assessment. (Oksana, Kyiv region)
  • Based on my experience delivering the course to three groups, a consistent pattern has emerged from participants' expectations. During the introductory sessions, the participants consistently expressed interest in several key areas: understanding what mediation means in a teaching context, designing and delivering lessons incorporating mediation competencies, and developing approaches for assessing mediation skills. Additionally, there is a strong interest in the practical application of Task-Based Learning (TBL), with participants wanting to understand how to design and teach lessons using the TBL structure and gain more profound knowledge about the TBL framework itself. This recurring feedback across all three groups indicates that participants seek theoretical understanding and practical implementation strategies, particularly around the intersection of mediation competencies and TBL methodology. (Iryna, Odesa)

  • The course really helps to see how mediation works in the classroom through real examples and clear strategies...Mediation is no longer just a concept from CEFR descriptors. I see it as a practical, dynamic skill that helps learners bridge gaps: between languages, between texts and audiences, between ideas, and between people. (Teacher, Kharkiv region)
  • The modules are planned very thoroughly to help participants be engaged in all activities to achieve the objectives successfully. (Teacher, Chernihiv region)
  • ...the most valuable aspect, in my opinion, was learning how to support students in handling different types of tasks independently, while also fostering their imagination and critical thinking. It has been a breath of fresh air for my lesson planning. (Teacher, Ivano-Frankivsk region)
  • The strategies of this course are practical and applicable beyond the classroom. They can be used in parent-teacher conferences, and in collaboration with colleagues, promoting a more cooperative and collaborative school culture overall. (Teacher, Poltava region)
  • The course content was highly effective—clear, well-structured, and relevant. It balanced theory with practical activities, making it easy to apply mediation skills in real-life situations. (Teacher, Cherkasy region)
  • The course content provided a strong foundation in mediation competences with clear explanations, practical strategies, and real-life examples that I could immediately apply in my teaching. The balance between theory and practice helped me understand both the why and how... The materials were well-structured, easy to follow, and supported meaningful reflection. (Teacher, Dnipropetrovsk region)

  • One of the quieter students took the lead in editing the video, a skill that hadn’t been visible in previous lessons. His confidence and initiative surprised me and his peers. (Nataliia, Ivano-Frankivsk region)
  • I have already brought TBL to my classroom and saw how my students were engaged. They revealed that this approach was new for them because they started with a task and then went on to discover some language issues. In addition to that, I have already tried mediating concepts during our SWITLO meetings when my colleagues had to figure out which type of motivation was described while working in small groups and relying on their prior knowledge. (Maksym, Volyn region)