Британська Рада в Україні в партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Фондом Президента України з підтримки освіти, науки та спорту реалізує пілотний цикл програми «Лідери трансформації університетів задля відродження України».

Програма «Лідери трансформації університетів задля відродження України» спрямована на: 

  • розвиток і залучення нового покоління лідерів вищої освіти / творення лідерського резерву; 
  • посилення інституційної спроможності університетів України, які демонструють здатність до розвитку та змін;  
  • створення та зміцнення відносин між університетами Великої Британії та України. 

Програма реалізується за участі провідних британських та українських експертів. Британський партер Програми – Університет Кардіффа. 

У пілотному циклі Програми беруть участь команди, які представляють управлінський та академічний персонал 6 університетів України, а саме:

  • Запорізький національний університет;
  • Київський національний університет імені Тараса Шевченка;
  • Маріупольський державний університет;
  • Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»;
  • Національний університет «Львівська Політехніка»;
  • Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна.

Структура і тематика програми

Жовтень 2023 р. | Модуль 1. Нова роль університетів

У цьому Модулі учасники досліджували багатогранність університетів у сучасному світі та розглядали нові тренди, які переформатовують їхній вплив і мету діяльності. Основний акцент зроблено на нову роль університетів у поточному ландшафті вищої освіти і що вони можуть зробити для формування суспільства та післявоєнного відновлення.  

Разом із Михайлом Вінницьким, заступником Міністра освіти і науки України, ми досліджували концепцію громадського університету та його ширші соціальні обов’язки, у тому числі просування доступу до освіти, сприяння залученню громади та підтримання соціальної справедливості.

Євген Глібовицький, засновник аналітичного центру «про.мова», у своїй презентації підкреслив провідну роль університетів у регіональному розвитку, посилаючись на різні стратегії співпраці, обміну знаннями та стимулювання економіки.

Партнер нашої Програми, Кардіффський університет, продемонстрував свій підхід до роботи з викликами та поділився досвідом дослідження майбутнього за допомогою інструментів футурології, акцентуючи на громадському залучені, досліджені та викладанні.  

Колеги з Кардіффа ознайомили нас зі своїм Дослідницьким парком соціальних наук (SPARK) та Інститутом інновацій Net Zero, окремо висвітлюючи міждисциплінарні дослідницькі ініціативи. Щоб дізнатися про це більше, перегляньте відео: Знайомство з інноваційними і дослідними інститутами Кардіффського університету 

Було також представлено концепцію громадської цінності, що є частиною стратегії Кардіффської бізнес-школи, з акцентом на роль університету в роботі зі здоров’ям, забезпеченістю та добробутом. Ініціативи різноманітних факультетів, таких як наставницький проєкт із фізики та партнерство Community Gateway продемонстрували відданість університету принципам залучення і розвитку громади.

За допомогою інтерактивних дискусій, практичних прикладів і спільних вправ учасники отримали розуміння та навички, що допоможуть їм упоратися зі складним та динамічним ландшафтом вищої освіти. Університетські команди почали свій шлях трансформації, щоб стати стійкими, реагувати на виклики та розбудовувати соціальну відповідальність задля майбутнього.  

Листопад 2023 р. | Модуль 2. Стратегії та зміни у вищій освіті

У цьому Модулі було представлено найважливіші аспекти стратегування, управління змінами та кризового реагування, щоб надати учасникам Програми інструменти та розуміння, потрібні для роботи зі складними викликами та керування значущими трансформаціями у своїх установах.  

Олександра Бакланова, експертка зі стратегій та управління змінами, розглянула стратегічні імперативи у навчальних установах. Учасники Програми занурились у процес формулювання і впровадження ефективних стратегій для закладів вищої освіти, досліджуючи різноманітні підходи та рамки стратегічного планування і формування напрямків руху для університетів.  

Тетяна Кириленко, експертка з комунікацій, пояснила труднощі кризового менеджменту та реагування на них в університетському контексті, а також представила ефективні комунікаційні стратегії всередині університету та за його межами. Вона поділилася порадами, як спілкуватися з колегами та стейкхолдерами у конфліктних ситуаціях, заохочувати співпрацю, залучення та спільну відповідальність за результати.

Представники Кардіффського університету поділилися інсайтами щодо різних аспектів стратегії та управління змінами у своєму університеті, відзначаючи як успіхи, так і виклики на своєму шляху. Учасники Програми ознайомилися зі Стратегією професійних послуг у Кардіффському університеті, а також такими ініціативами як програма Better Wales of Working і Transforming Services, що сприяли значним організаційним трансформаціям під час коронавірусної пандемії. Ще один приклад роботи з організаційними змінами – Дослідницький парк соціальних наук та його трансформація у мультимільйонний інноваційний хаб.

Професор Лейтон Ендрюс, колишній міністр освіти Вельсу, розповів про злиття університетів у країні, висвітливши хронологію подій та отримані результати. Роб Гамфріз, голова Ради фінансування вищої освіти Вельсу (HEFCW), говорив про зміни в цій галузі у Вельсі та роль HEFCW як регуляторної організації та джерела фінансування, що працює з викликами і можливостями у вищій освіті.  

Грудень 2023 р. | Модуль 3. Лідерство та університетська автономія

Метою третього Модуля було покращити розуміння університетської автономії і лідерства у вищій освіті, а також підтримати культуру спільного лідерства в університеті. За допомогою презентацій і практичних прикладів ми дослідили шляхи розвитку досконалості у лідерстві та сприяння постійному професійному зростанню серед працівників університету.  

Софія Опацька, проректорка зі стратегічного розвитку Українського католицького університету, представила концепцію асиметричної конкуренції та її роль у лідерстві. На прикладі стартапу вона продемонструвала ключові зв’язки і залежності між елементами цієї асиметричної моделі.   

Олена Юзькова, членкиня Українського інституту управлінського консультування, зосередилася на характерних рисах і ознаках лідерів у часи невизначеності. Олена представила набір метанавичок ефективного лідера у вищій освіті та поділилася порадами з розбудови успішної команди, готової діяти та трансформувати галузь.   

Відділ управління кадрами та відділ лідерства і розвитку персоналу Кардіффського університету поділилися своїми стратегіями та ініціативами з виховання потужних лідерів та заохочення розвитку працівників університету. Учасники розглянули унікальний контекст лідерства у вищій освіті, провідну роль менеджерів середньої ланки у підтриманні високої ефективності роботи, підтримку професійного розвитку працівників та надання більшої кількості можливостей на кар’єрному шляху, а також просування добробуту персоналу в університетському середовищі.

Учасники Програми вивчали механізми і принципи ефективного урядування, автономії та цілеспрямованого лідерства в Кардіффському університеті. Вони також досліджували стратегії знаходження рівноваги між управлінськими структурами та автономією, яка є рушієм успіху установи, та дізналися про інноваційний підхід Кардіффської бізнес-школи до управління за допомогою «тіньової» Ради.  

Третій Модуль став джерелом численних інсайтів і підходів до виховання потужних лідерів і просування розвитку персоналу у контексті вищої освіти.

Січень 2024 р. | Модуль 4. Управління фінансами та проєктний менеджмент для розвитку університету

Цей Модуль містив огляд фінансового менеджменту та розподілу ресурсів у закладах вищої освіти. Було зроблено акцент на нових моделях фінансування та бюджетування в українській вищій освіті, а також стратегіях проєктного менеджменту, найважливіших для інституційного розвитку.

Михайло Вінницький, заступник Міністра освіти і науки України, представив аналіз нової моделі фінансування вищої освіти, яка набуде чинності в 2024 році. Ця зміна повинна забезпечити фінансову стабільність та реагувати на поточні виклики, такі як демографічна ситуація, фінансові спроможності, пошкоджена або зруйнована інфраструктура.  

Ярослав Притула, перший проректор Українського католицького університету, поділився підходами до залучення та ефективного використання ресурсів в університетів – фінансових, кадрових або часових. Він також представив модель цифрової трансформації університету разом із перевагами її впровадження задля ефективного управління ресурсами.  

Колеги з Кардіффського університету пояснили власну модель використання ресурсів, включно з параметрами планування та річним графіком. Серед декількох практичних прикладів був досвід генерування прибутку, не враховуючи оплату за навчання, а саме перетворення наукових досліджень у бізнес-проєкти. Також було представлено гнучку навчальну програму оптометричного факультету, за допомогою якої факультету вдалося потроїти свій дохід.

Практики проєктного менеджменту в Кардіффському університеті продемонстровані на прикладі проєкту Big Conversation. Доповідачка поділилася з учасниками Програми оглядом цього широкомасштабного проєкту — із цілями, викликами та очікуваними результатами.

Сара Летбрідж, відповідальна за гнучке навчання, представила однойменний проєкт Кардіффського університету, згадавши про зовнішні вимоги та внутрішні виклики, а також потенційні переваги і винесені уроки під час впровадження проєкту.  

Однією з особливостей Модуля були презентації командами університетів проєктів змін у власних установах. Учасники представили свої проєкти, отримали відгуки і поради від колег. Проєкти інституційних змін команди розробляли від початку участі у Програмі в жовтні, поступово змінюючи їх на основі інсайтів і досвіду від запрошених доповідачів.

У період між модулями Програми команди університетів працювали над підготовкою проєктів інституційних змін та забезпечували їх обговорення і узгодження в університетській спільноті. Презентація інституційних проєктів команд відбулася 2 березня 2024 р.